Har I læst læserbrev i dag i Politiken, 18.12 2.sektion side 7? Det er en kritik af de svære opgaver, eleverne stilles overfor i deres Studieretningsprojekt (SRP). Det, at der skal skrives i to fag, kan give nogle meget konstruerede opgaver, og mange flere, end vi tidligere har mødt, har valgt historisk matematik, da eleverne skal skrive i deres højniveaufag. Alle bøger om det emne er støvsuget i hele landet.
Troels Brücker fra København fortæller gribende om de lange køer af desperate gymnasieelever. Jeg kan heldigvis ikke helt genkende billedet hos os. Jeg tror, vore lånere næsten altid har fået det meste af det, de skulle bruge, der er nok større problemer i København, hvor der er så mange om budet.
Han foreslår, at bibliotekernes rolle bør indgå i en revision af opgavebekendtgørelsen. Heri er jeg enig. Opgaven er kun en øvelse. Min vision ville være, at eleverne kun måtte bruge 2-3 bøger, opgaven kan jo bare bedømmes ude fra det niveau. Hvorfor skal de skrive små afhandlinger, det handler jo om at lære en metode?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar