Fra et kursus på Danmarks Biblioteksskole:
Peter Hobel, lektor ved Johannesskolens Gymnasium fortalte om Gymnasiet efter reformen. Det var uhyre lærerigt at få teorierne bag alt det nye, der sker omkring os. Det handlede om det paradigmeskift, der er sket fra pensumtænkning til kompetencetænkning. Vi fik præsenteret kilderne bag: Klafki, Habermas, Luhmann. Bloom m.fl.
Lise Alsted Henrichsen, cand pæd og bibliotekar, fortalte om Grundlæggende didaktiske spørgsmål blandt andet ud fra diamantmodellen hos Hansen og Tams . Om progression i gymnasiet ud fra en undersøgelse foretaget i Nordjylland:
Progression – 9 forskellige skematikker f.eks: 1. Simpel- kompleks (= korthus) Naturvidenskabelige fag. 2. Taksonomi i kognitive niveauer (= Blooms taksonomi: Redegørelse-analyse-perspektivering ) Samfundsvidenskabelige fag . 3. Del-helhed (= spiral) Den hermeneutiske metode. Humanistisk fag.
Rigtig meget teori, som det er rart at kende; men ikke let at bruge umiddelbart. Men det blev klart, hvorfor det kan være svært for fagene at samarbejde, da de arbejder ud fra vidt forskellige taksonomier.
Vigtigt for os at møde eleven, der hvor de er. Tænke over den måde, vi underviser på, hvilke teorier bruger vi? Har vi progression i vores undervisning som gymnasiebibliotekarer?
Rigtig meget teori, som det er rart at kende; men ikke let at bruge umiddelbart. Men det blev klart, hvorfor det kan være svært for fagene at samarbejde, da de arbejder ud fra vidt forskellige taksonomier.
Vigtigt for os at møde eleven, der hvor de er. Tænke over den måde, vi underviser på, hvilke teorier bruger vi? Har vi progression i vores undervisning som gymnasiebibliotekarer?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar