torsdag den 22. november 2007

SRO og SRP

Lone fra Nærum Gymnasium har skrevet en beskrivelse af de store nye opgaver, som jeg her gengiver.:

"Så er der rigtig travlt på Nærum Gymnasiums bibliotek og studiecenter, for både 2. g og 3. g skriver store opgaver. Med gymnasiereformen er der introduceret flere nye opgavetyper:

SRO (2. g): Studieretningsopgave. Et gruppeprojekt, hvor fagkombinationen og det overordnede tema er fastlagt af klassens lærerteam. Lærerne også har udvalgt en del litteratur og information, som eleverne kan inddrage i opgaven. Opgaven skal afleveres 10. december.
I Gladsaxe har vi først denne opgave efter jul.

SRP (3. g): Studieretningsprojekt. Et individuelt projekt, som tager udgangspunkt i et studieretningsfag på A-niveau og som inddrager et eller to andre fag fra studieretningen eller dansk eller historie. Eleverne vælger selv fagkombinationen for projektet. Hvordan man kan kombinere fagene, er en videnskab for sig, som jeg ikke vil trætte mine blog-læsere med at udrede. Eleverne tager hul på overvejelserne allerede i september måned, men det har først været efter efterårsferien, at de for alvor er gået i gang med at søge litteratur og information til opgaven. Projektopgaven skal afleveres 20. december.Der er ingen tvivl om, at især SRP'en giver travlhed ved bibliotekarbordene for øjeblikket. Og opgavetypens tværfaglige karakter udløser helt anderledes forespørgsler, end man er vant til. Det er, synes jeg, både udfordrende og sjovt, for man bliver nødt til at lægge vanetænkningen til side og finde nye måder at kombinere sin viden på. Det er også min fornemmelse, at forespørgslerne giver et anderledes og måske mere jævnt fordelt træk på materialerne. Hvad er jeres erfaringer indtil nu?"
Denne opgave kører på Gladsaxe lige nu, vores elever skal aflevere d. 21.12.07

Derudover har vi dansk-historieopgaven i 2G med aflevering inden jul og AT opgaver på alle tre trin samtidig. Efter jul starter den store afsluttende Synopsis opgave i 3.G, som afsluttes med en eksamen. Her får alle elever over hele landet samme emne samtidig!

2 kommentarer:

NagBib sagde ...

Kære Birgit

Jeg er glade for, at du har kunnet genbruge mit lille blog-indlæg om SRO og SRP. Travlheden hos mig har vist ikke været større nogensinde. Det bliver noget af et arbejde at få kradset alle materialerne ind igen, inden det går løs med AT-synopsis i januar.

Hilsen fra Lone

Birgit Bjerregaard sagde ...

Ja, Lone
Jeg har heller aldrig oplevet noget lignende. Alle skriver, mange har ingen lærer; men arbejder selvstændigt i team, sidder hele dagen på biblioteket, der mest af alt minder om Hovedbanegården.
Og opgaven til januar, det bliver spændende; men da må det blive resourcerummet, der må lægge for. Samme opgave i hele landet samtidig, det går vist ikke!
Hilsen Birgit